Salgs- og Leveringsbetingelser

1.         Anvendelse 

1.1      Anvendelse. Almindelige salgs- og leveringsbetingelser (”Betingelserne”) gælder for alle aftaler om Hillstrøm & Co.’s, CVR-nummer: 44 47 73 94, (”Hillstrøm & Co.”) salg og levering af konsulent- og serviceydelser (“Serviceydelser”) inden for IT-rådgivning til erhvervskunder (“Kunden”).

2.         Aftalegrundlag

2.1   Aftalegrundlag. Betingelserne udgør sammen med Hillstrøm & Co.’s tilbud, ordrebekræftelse og evt. kontrakt det samlede aftalegrundlag om Hillstrøm & Co.’s salg og levering af Serviceydelser til Kunden (”Aftalegrundlaget”). Kundens indkøbsbe­ting­elser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Hillstrøm & Co. udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.

2.2      Ændringer og tillæg. Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.

2.3      Juridisk status. Hver af parterne skal straks give medkontrahenten underretning, hvis parten ændrer status som juridisk person, tages under konkurs- eller rekonstruktionsbehandling eller frivillig likvidation.

2.4     Prioritet. I tilfælde af indbyrdes konflikt i Aftalegrundlaget, skal Kontrakten være gældende frem for Betingelserne, som igen skal være gældende frem for Tilbuddet.

3.         Serviceydelser

3.1      Standard. De serviceydelser, som Hillstrøm & Co. sælger og leverer til Kunden, udføres efter aftale med Kunden.

3.2      Kundens medvirken. Kunden skal opfylde følgende betingelser i forbindelse med Serviceydelser, herunder implementering:

  • Sikre passende arbejdsforhold og faciliteter.

  • Informere Hillstrøm & Co. hvis leveringen af Serviceydelsen finder sted under urimelige forhold, som kan udgøre en potentiel fare eller sundhedsrisiko for Hillstrøm & Co.’s medarbejdere og freelancere.

  • Give Hillstrøm & Co. adgang til personale og oplysninger, i det omfang det er nødvendigt for at udføre Serviceydelserne.

3.3      Lovgivning og standarder. Hillstrøm & Co. er ikke ansvarlig for, at Serviceydelserne opfylder lovgivning eller standarder eller kan anvendes til konkrete formål, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.

4.         Pris og betaling

4.1      Pris. Prisen for Serviceydelserne følger Hillstrøm & Co.’s gældende prisliste på det tidspunkt, hvor Hillstrøm & Co. bekræfter kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Alle priser er eksklusive moms.

4.2      Kørsel. Kørsel i Hillstrøm & Co.’s egne biler i forbindelse med udførelsen af serviceydelser betales af kunden til de satser, der er fastsat af Hillstrøm & Co..

4.3      Udgifter. Udgifter til kost og logi m.v. i forbindelse med udførelsen af Serviceydelser betales af Kunden til kostpris plus et håndteringstillæg på 100 DKK.

4.4      Betaling. Kunden skal betale alle fakturaer for Serviceydelser senest netto 10 dage fra den dato fakturaen er udstedt, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.

5.         Forsinket betaling

5.1      Rente. Hvis Kunden undlader at betale en faktura for Serviceydelser rettidigt af årsager, som Hillstrøm & Co. er uden ansvar for, har Hillstrøm & Co. ret til rente af det forfaldne beløb på 1 % pr. måned fra forfaldstid og til betaling sker.

5.2      Ophævelse. Hvis Kunden undlader at betale en forfalden faktura for Serviceydelser senest 14 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra Hillstrøm & Co., har Hillstrøm & Co. ud over rente efter pkt. 5.1 ret til at: (i) ophæve salget af de Serviceydelser, som forsinkelsen vedrører, (ii) ophæve salget af Serviceydelser, som endnu ikke er leveret til Kunden, eller kræve forudbetaling herfor, og/eller (iii) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende.

6.         Tilbud, ordrebekræftelse og kontrakter

6.1      Tilbud. Hillstrøm & Co.’s tilbud er gældende i 14 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Hillstrøm & Co. i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Hillstrøm & Co., medmindre Hillstrøm & Co. meddeler Kunden andet.

6.2      Accept af tilbud. For at ordren kan træde i kraft, skal Kunden skal acceptere tilbuddet på Serviceydelser til Hillstrøm & Co. skriftligt.

6.3      Ordrebekræftelser. Efter Kunden har afgivet skriftligt accept af tilbud, vil Hillstrøm & Co. tilstræbe at sende en skriftlig ordrebekræftelse efter senest 5 arbejdsdage. En ordre indeholder følgende oplysninger for hver ordret Serviceydelse: (i) Ordrenummer, (ii) Ydelsesnummer, (iii) Beskrivelse af ydelse, (iv) Pris, og (v) Betalingsbetingelser.

6.4      Ændring af ordrer. Kunden kan ikke ændre en afgivet ordre på Serviceydelser uden Hillstrøm & Co.’s skriftlige accept.

6.5 Kontrakter. Ved længere samarbejder udarbejdes en kontrakt mellem Kunden og Virksomheden. Kontrakten er først gældende når den underskrives af begge parter, og ved kontraktens indgåelse, vil disse (Hillstrøm & Co.’s) salgs- og leveringsbetingelser agere som et tillæg til kontrakten.

7.         Levering

7.1      Leveringstid. Hillstrøm & Co. vil efter bedste evne levere de aftalte Serviceydelser senest til den estimerede tidsfrist, som evt. er aftalt med Kunden. Virksomheden har ret til at levere før den aftalte tidsfrist, medmindre parterne har aftalt andet.

7.2      Undersøgelse. Kunden skal undersøge alle Serviceydelser ved leveringen. Hvis Kunden opdager en fejl eller mangel, som Kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Hillstrøm & Co. Hvis en fejl eller mangel, som Kunden har opdaget eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Hillstrøm & Co., kan den ikke senere gøres gældende. 

8.         Forsinket levering 

8.1      Meddelelse. Hvis Hillstrøm & Co. forventer en forsinkelse i leveringen af Serviceydelser informerer Hillstrøm & Co. Kunden om det og oplyser samtidig årsagen til forsinkelsen og ny forventet tidsfrist.

8.2 Overskredet levering. Da Hillstrøm & Co.’s forretningsområder ofte er komplekse, er leveringstider vejledende, og Hillstrøm & Co. påtager sig derfor ikke ansvar i forbindelse med leveringstider som ikke kan overholdes. I alle tilfælde skal Hillstrøm & Co. dog gøre sit bedste for at overholde aftalte leveringstider.

8.2      Ophævelse. Såfremt der er fastsat en forlænget tidsfrist, og Hillstrøm & Co. ikke kan levere Serviceydelser inden for denne nye tidsfrist af årsager, som Kunden er uden ansvar for, kan Kunden ophæve ordren, der er berørt af forsinkelsen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Hillstrøm & Co. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af forsinket levering.

9.         Garanti og Mangler

9.1      Garanti. Hillstrøm & Co. tilstræber og garanterer Kunden, at Serviceydelserne vil være af en professionel kvalitet i overensstemmelse med bedste praksis og vil blive udført i overensstemmelse med Aftalegrundlaget.

9.2      Undtagelser. Hillstrøm & Co.’s garanti omfatter ikke fejl eller mangler, der skyldes: (i) almindelig slitage, (ii) brug i strid med Hillstrøm & Co.’s instruktioner eller almindelig praksis eller til ikke-aftalte formål, (iii) afhjælpning eller ændring udført af andre end Hillstrøm & Co., eller (iv) andre forhold, som Hillstrøm & Co. er uden ansvar for.

9.3      Meddelelse. Hvis Kunden opdager en fejl eller mangel efter Serviceydelsens levering, som Kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Hillstrøm & Co. Hvis en fejl eller mangel, som Kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Hillstrøm & Co., kan den ikke senere gøres gældende. Kunden skal uden tøven afgive Hillstrøm & Co. de oplysninger om en meddelt fejl eller mangel, som Hillstrøm & Co. beder om.

9.4      Undersøgelse. Inden rimelig tid efter at Hillstrøm & Co. har modtaget meddelelse fra Kunden om en fejl eller mangel og undersøgt kravet, meddeler Hillstrøm & Co. Kunden, om fejlen eller manglen er omfattet af garanti.

9.5      Afhjælpning. Inden rimelig tid efter at Hillstrøm & Co. har afgivet meddelelse til Kunden efter pkt. 9.4 om, at en fejl eller mangel er omfattet af garanti, afhjælper Hillstrøm & Co. hurtigst muligt fejlen eller manglen. 

9.6      Ophævelse. Hvis Hillstrøm & Co. undlader at afhjælpe en fejl eller mangel omfattet af garanti inden rimelig tid efter, at Hillstrøm & Co. har givet meddelelse til Kunden efter pkt. 9.4, af årsager, som kunden er uden ansvar for, og fejlen eller manglen ikke er afhjulpet inden en rimelig frist, kan kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af fejlen eller manglen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Hillstrøm & Co. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af fejl eller mangler ved Serviceydelser end dem, der udtrykkeligt fremgår af pkt. 9.

10.      Ansvar

10.1   Ansvar. Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger, der følger af Aftalegrundlaget. 

10.2   Ansvarsbegrænsning. Hillstrøm & Co. vil efter bedste evne og praksis udvise størst mulig påpasselighed under udførelse og levering af de aftalte Serviceydelser, men er i intet tilfælde, bortset fra grov uagtsomhed, ansvarlig for noget tab eller nogen skade, der er en følge af nogen forsinkelse, handling eller undladelse ved Serviceydelserne eller gennemførelse heraf. Kunden er desuden i alle situationer selv ansvarlig for at tage den fornødne backup inden levering af Serviceydelser, og Hillstrøm & Co. kan ikke gøres ansvarlig for tab der skyldes manglende backup.

10.3   Indirekte tab. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Hillstrøm & Co. ikke ansvarlig over for Kundens indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.

10.4   Force majeure. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Hillstrøm & Co. ikke ansvarlig over for Kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Hillstrøm & Co.’s kontrol, og som Hillstrøm & Co. ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk og arbejdsstridigheder.

11.      Immaterielle rettigheder

11.1   Ejendomsret. Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder, der opstår i forbindelse med Hillstrøm & Co.’s udførelse af Serviceydelser, herunder patenter, design, varemærker og ophavsrettigheder, tilhører Hillstrøm & Co.

11.2   Licens. Kunden har en tidsubegrænset, vederlagsfri, overdragelig licens til at udnytte alle immaterielle rettigheder, der opstår i forbindelse med Hillstrøm & Co.’s udførelse af serviceydelser, til formål, der falder inden for Kundens sædvanlige forretningsområde, eller som særskilt er aftalt mellem parterne.

11.3   Krænkelse. Hillstrøm & Co. er ikke ansvarlig for leverede Serviceydelsers krænkelse af tredjeparts immaterielle rettigheder, medmindre krænkelsen er forsætlig. I det omfang Hillstrøm & Co. måtte blive mødt med påstand om leverede Serviceydelsers krænkelse af tredjeparts immaterielle rettigheder, skal Kunden skadesløsholde Hillstrøm & Co., medmindre krænkelsen er forsætlig. 

12.      Fortrolighed 

12.1   Videregivelse og brug. Kunden må ikke viderebringe eller bruge eller sætte andre i stand til at bruge Hillstrøm & Co.’s erhvervshemmeligheder eller andre oplysninger uanset art, som ikke er offentligt tilgængelige. 

12.2   Beskyttelse. Kunden må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over Hillstrøm & Co.’s fortrolige oplysninger som beskrevet i pkt. 12.1. Kunden skal omgås og opbevare oplysningerne forsvarligt for at undgå, at de utilsigtet kommer til andres kundskab.

12.3   Varighed. Parternes forpligtelser efter pkt. 12.1-12.2 gælder under parternes samarbejde og uden tidsbegrænsning efter samarbejdets ophør uanset årsagen til ophøret.

13. Behandling af personhenførbare oplysninger 

13.1   Behandling. Hillstrøm & Co. behandler personoplysninger under behørig iagttagelse af databeskyttelsesforordningen og -loven. Oplysninger om Kundens navn, adresse, e-mail, telefonnummer, og anden relevant data i forbindelse med ordren, benyttes alene i forbindelse med Kundens bestilling og ordrens formål.

13.2   Den registreredes rettigheder. Hillstrøm & Co. efterlever den registreredes rettigheder (bl.a. ret til indsigt, berigtigelse, sletning, begrænsning af behandling, indsigelse, dataportabilitet, klage og ret til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profilering).

13.3   Opbevaring og videregivelse. Hillstrøm & Co. opbevarer oplysningerne så længe, det er nødvendigt for det formål, hvortil oplysningerne behandles. Hillstrøm & Co. hverken videregiver, sælger eller på anden måde overdrager oplysninger til tredjemand, medmindre Kunden har givet accept til dette.

13.4   Kontakt. Ønsker Kunden oplysninger om, hvilke data der bliver behandlet, at få data slettet eller korrigeret, kan Kunden til enhver tid kontakte Hillstrøm & Co.

14.      Dokumentation

14.1   Udførelse. Hillstrøm & Co. har til enhver tid ret til at udarbejde dokumentation for det arbejde, som er udført for Kunden. Hillstrøm & Co. har på intet tidspunkt pligt til at udføre dokumentation for det udførte arbejde, medmindre dette er skriftligt aftalt parterne.

15.      Fravigelser

15.1   Fravigelser. Ovenstående generelle vilkår for Ydelser leveret af Hillstrøm & Co., kan kun fraviges ved udtrykkelig skriftlig aftale imellem Kunden og Hillstrøm & Co.

16.      Gældende lov og værneting 

16.1   Gældende lov. Parternes samarbejde er i alle henseender underlagt dansk ret.

16.2   Værneting. Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med en ordre eller de generelle salgs- og leveringsbetingelser mellem Hillstrøm & Co. og Kunden, herunder tvister vedrørende kontraktens eksistens eller gyldighed, skal afgøres ved voldgift ved Voldgiftsinstituttet efter de af Voldgiftsinstituttet vedtagne regler herom, som er gældende ved indledningen af voldgiftssagen.